![]() |
Långebro - Sankt Olof till att börja med. |
![]() |
Tidtabell från 1921. |
![]() |
Järnvägsbron över Helgeå, med tåg på väg söderut. (vykort) |
![]() |
Långebro station. (vykort) |
![]() |
Långebro station. (vykort postat 1903)![]() |
![]() |
Åsumtorp station. (vykort postat 1903)![]() |
![]() |
Gärds Köpinge stationshus. Ser lite ödsligt ut, inga andra hus är synliga.
Så var det ju ofta, stationen byggdes först och sen kom den övriga bebyggelsen. (vykort) |
![]() |
Gärds Köpinge station med tåg på ingång, genast lite roligare. (vykort postat 1934) |
![]() |
Everöd station. (vykort) Här är det gott om folk som väntar på tåget. I Everöd korsar vi järnvägen mellan Tollarp - Åhus. |
Vittskövle station saknas här.![]() |
|
![]() |
Degeberga station. (vykort) |
![]() |
Olseröd stationshus, numera i privat ägo. I väntan på en vykortsbild drar jag till med ett egenhändigt taget foto från 2005 |
![]() |
Maglehem station. (vykort) |
![]() |
Brösarp station. (vykort) |
![]() |
Brösarp station. Detta moderna vykort är en hyllning till museiföreningen Skånska Järnvägar som kör ångtåg sommartid mellan Brösarp och S:t Olof. Jag har själv åkt med ett flertal gånger. |
![]() |
Järnvägsbron strax före Ravlunda by. (vykort postat 1902) |
![]() |
Vitaby station. (vykort) |
![]() |
Vitaby station. (vykort) |
![]() |
Sankt Olof station. (vykort) |
![]() |
I Sankt Olof delar sig järnvägen. Vi åker via Tomelilla till Ystad och tar sen svängen om Gärsnäs på tillbakavägen Högerslingan består av YGJ Ystad - Gärsnäs Järnväg och GStOJ Gärsnäs - St Olof Järnväg. |
![]() |
Onslunda station. (vykort postat 1905) ![]() |
![]() |
Tomelilla station. Vykort postat direkt på tåget 1917 fvb till Lunnarp. ![]() |
![]() |
Den här sortens s.k. flerbildskort är alltid trevliga men på grund av den mindre skalan blir vyerna inte så detaljrika. Vykort postat 1904 |
![]() |
Tomelilla järnvägsövergången. (vykort postat 1903) |
![]() |
Högestad station. (tidigare Lyckås) (vykort postat 1903) |
![]() |
Köpingebro station. (vykort postat 1920) Stationsbyggnaden skall enligt uppgift finnas kvar. |
![]() |
Ystad station. (vykort postat 1904) |
![]() |
Glemmingebro station. (vykort från 1903) Även denna stationsbyggnad skall enligt uppgift finnas kvar, troligen som klubbstuga. |
![]() |
Hedvigsdals station. (foto -20 talet) Stationshuset är i dag privatbostad. ![]() |
![]() |
Löderup station. (vykort) Stationshuset används i dag som vågkontor av Lantmännen. |
![]() |
Löderup station. (foto) Här ser vi lite mer av stationsområdet. |
![]() |
Borrby station. (vykort) Stationshuset används i dag som kiosk. |
![]() |
Borrby. Stationen och Hotellet. (vykort postat 1913) |
![]() |
Borrby.(foto) En lite nyare bild, troligen från början av femtiotalet. |
![]() |
Hammenhögs station. (vykort troligen från 20 - talet) |
![]() |
Hammenhögs station. Detta kort är ett nytryck, utgivet av Hammenhögsbygdens Byalag 1981 På baksidan kan man läsa att järnvägen mellan Ystad och Gärsnäs, som passerade Hammenhög, invigdes 4 okt 1894, och lades ner 1970. Stationsbyggnaden revs några år senare. |
![]() |
Gärsnäs station. (vykort troligen från 50 - talet) |
![]() |
Gärsnäs. (vykort postat 1951) |
![]() |
Gyllebo station. (vykort postat 1903) Här vänder vi tillbaka till Gärsnäs och tar en tur på Malmö - Simrishamns Järnväg. (tidigare CTJ Cimbrisham - Tomelilla Järnväg) |
![]() |
Smedstorp station. (vykort postat 1945) |
![]() |
Tommarp station. (vykort) |
![]() |
Jerrestads station. Stinsen och Post-Ingar. Den här gamla damen gick förmodligen en daglig runda och delade ut post. (vykort) Vet du mer - maila gärna! |
![]() |
Så är vi då framme i Simrishamn. (vykort reproducerat av mf. ÖSJ) ![]() |
![]() |
Simrishamn. MSJ inspektionsvagn nr 19 vid Hotell Svea ungefär 1906. (nytryck av mf Skånska Järnvägar) Ja, vad vore väl ett värdigare slut på vår "inspektionsresa" än att kliva in i hotell Sveas matsal och ta del av vad som bjuds. |