![]() |
Den här sträckan var den enda smalspårsbanan(1067mm) som utgick från Kristianstad. Den ändrades till normalspårvidd(1435mm) år 1954. 2005 - 2007 gjordes en ordentlig upprustning och elektrifiering hela vägen till Karlskrona. |
![]() |
Här lämnar vi Kristianstad central och åker österut, under viadukten som det här kortet är taget från. (vykort) |
![]() |
Nosaby stationshus. (vykort) Ersattes av ett 1,5 plans tegelhus 1916 när BKB tog över. |
![]() |
Nosaby nya stationshus. (foto 40-talet) Är i dag privatbostad. |
![]() |
Fjälkinge gamla stationshus. (vykort) Ser ganska fridfullt ut. |
![]() |
Fjälkinge nya stationshus. (vykort) |
![]() |
Fjälkinge station med tåg på ingång. (vykort) |
![]() |
Bäckaskogs första stationshus. (vykort) |
![]() |
Bäckaskog stationshus efter att Blekinge kustbanor tagit över. (vykort) |
![]() |
Gualövs stationshus. (foto) |
![]() |
Bromölla första station och bangård. (vykort) |
![]() |
Bromölla nyare stationshus. (vykort) Har ersatts med en ny station strax öster om Tians väg. |
![]() |
Valje anhaltstation. Hette Sissebäck fram till ca 1890. Enligt uppgift låg den från början ungefär vid nuvarande campingen, men eftersom tågen ibland hade svårt att starta i backen flyttades hållplatsen en bit västerut. (vykort) |
![]() |
Ja, så var vi framme vid Sölvesborgs station. (vykort) |
![]() |
(vykort) |