![]() |
Resan börjar i Älmhult. Här ser vi hotellet och järnvägsstationen från norr. Vykort postat 2-7-1923. |
![]() |
Första tåget står klart för avfärd mot Sölvesborg. |
![]() |
Så rullar vi iväg och ser Älmhult station försvinna bakom oss. |
![]() |
Fälhult hpl. |
![]() |
Här kommer förhoppningsvis ett kort på Stränghult hpl. |
![]() |
Hökön stationsområde. Byggmaterialet vi ser här kanske skall användas till den nya stationsbyggnaden i putsat tegel som syns på nästföljande två kort. |
![]() |
Hökön station. |
![]() |
Hökön station. |
![]() |
Kärraboda station. |
![]() |
Duvhult station |
![]() |
Lönsboda station. Vykort postat 25-12-1903 |
![]() |
Lönsboda station. Vykort postat tio år senare än föregående. Bebyggelsen har ökat. |
![]() |
Lönsboda station. Spårområdet. |
![]() |
Gylsboda station. |
![]() |
Esseboda station. |
![]() |
Vilshults station. |
![]() |
Vilshults station på lite närmare håll. |
![]() |
Olofströms station. Den här byggnaden finns inte längre. |
![]() |
Olofströms station och spårområdet. Tåget som syns, står på Holjebanan som hade ändstation här. I bakgrunden syns "Bruket" Svenska Stålpressning AB. |
![]() |
Vi lämnar tåget mot Sölvesborg och tar en liten avstickare mot Sandbäck. Första station på Holjebanan blir som sig bör just Holje. |
![]() |
Jämshögs station. Finns inte kvar men skall ha legat nära den plats där vi idag kan se rondellen med författarmonumentet. |
![]() |
Gränum station. |
![]() |
Kylinge station. |
![]() |
Sandbäck. Slutstation med anslutning till BKB - Blekinge Kustbanor. |
![]() |
Sandbäck station och bangård. |
![]() |
Så tar vi sista tåget och sticker tillbaka till Olofström. |
![]() |
Olofströms nya stationshus. Den gamla stationen revs och ersattes 1976 av denna byggnad som låg på östra sidan av spårområdet. Bruket behövde platsen på andra sidan och Holjebanan var nerlagd sen 1950. |
![]() |
Här kommer förhoppningsvis ett kort på Jemshögsby stn. Både stationshus och godsmagasin finns kvar uppe vid Folkhögsskolan. |
![]() |
Östafors station. |
![]() |
Här saknas Sibbarps hpl |
![]() |
Näsums station med ångvagnståget inne. Ångvagnen byggdes 1907 av Waggonfabriken i Arlöv och var en sorts kombination av lok och personvagn. Fungerade tydligen inte så bra för den användes som vanlig vagn redan efter några år. Ersattes med rälsbuss 1940. |
![]() |
Näsums station. Handelsbolaget syns bortom stationshusets knut. Stationshuset är rivet men godsmagasinet finns kvar och vårdas av Näsums Hembygds- och fornminnesförening. |
![]() |
Näsums Handelsaktiebolag. Denna pampiga byggnad brann ner 1997. Kvar finns bara en gräsbevuxen hörntomt. |
![]() |
Näsums IOGT-Ordenshus. Denna träbyggnad är renoverad och ägs i dag av ett konstnärspar som anordnar lite olika kulturaktiviteter. |
![]() |
Axeltorps station. Beskuret vykort. |
![]() |
Axeltorps stationshus. Kortet taget av Carl Brunee 1921. ![]() |
![]() |
Barnakälla station. Här finns idag konferensverksamhet, badtunnor och "trädhus". |
![]() |
Tunneln vid Barnakälla står det på kortet. Loket puffar ut så
mycket rök så tunnelmynningen försvinner bakom slöjorna. Vykort postat 10-1-1902 |
![]() |
Ett lite modernare kort där tunneln vid Barnakälla syns lite tydligare. |
![]() |
Här har jag fått låna ett kort på Håkanryd stationshus. Det ser lite
övergivet ut men rälsen ligger kvar så det är nog taget ganska sent.![]() |
![]() |
Så har vi kommit fram till Sölvesborg. |
![]() |
Sölvesborg station med bangård. |
![]() |
Tack vare en vänlig samlare kan vi ta en tur på Listerbanan. Här ser vi Sölveby stationshus. |
![]() |
Lister-Mjällby station. |
![]() |
Listershuvud station. |
![]() |
Hälleviks station. |
![]() |
Hälleviks station. Vykort postat 6 aug 1924. |
![]() |
Hörvikens station. Listerbanans ändstation får markera slutet på vår resa. |